e-maerket certificate

PMS - og hvad så!!

Vi begynder en ny serie her på bloggen hvor vi sætter spørgsmålstegn ved hvordan du kan mindske symptomerne ved PMS. I dag handler det om hvad du kan gøre derhjemme, uden brug af medicin eller andet.

Nogle kvinder har det, andre har det overhovedet ikke, og der er dem der ikke helt klar over om det egentlig gør noget ved dem eller ej!. Men PMS er rent faktisk en realitet, og mange kvinder lider under af deres hormoner løber af med dem; de får let til tårer, raserianfald, ædeflip, eller stærke mavesmerter der binder dem til sofaen i flere dage.


Du kan nemlig have alt fra smerter i brysterne, hovedpine, svedeture, væskeophobninger, til humørsvingninger, træthed og søvnbesvær.

Jeg har kigget lidt på hvad du selv kan gøre for at afhjælpe PMS:

Foto: Dominik Martin

En af de ting jeg altid gør er at drikke ingefær te, og ligge på sofaen med en varmepude når smerterne er allerværst.

Drik meget vand, da det fjerner affaldsstofferne i kroppen - eller selvfølgelig urtete.

Dyrk motion, - gerne yoga, da motion får kroppen til at slappe af og strække ud. Du kan også med fordel gå en lang tur, og få iltet blodet.

Spis sundt og varieret, og sørg for at spise ekstra mange korn, frugt og grøntsager.

Sov godt - og gerne mindst 8 timer hver nat.

Undgå for meget koffein, salt og alkohol da det kan øge risikoen for at få PMS.  

Vi vil prøve at finde andre metoder til at bekæmpe symptomerne for PMS - og vil tale med folk der ved noget som du kan få glæde af.  God weekend.